

EcoBoost-moottorit
Uudet, huipputeknologian EcoBoost-bensiinimoottorit pienentävät jopa 20 % polttoaineenkulutusta ja CO2-päästöjä verrattuna perinteisiin, saman moottoritilavuuden moottoreihin. EcoBoost- moottorit ovat houkutteleva vaihtoehto verrattuna dieselmoottoreihin, koska ne tarjoavat samaa tehokkuutta ja alhaiset käyttökustannukset.
Pienemmät moottorit myös kuluttavat vähemmän polttoainetta, minkä ansiosta Ford EcoBoost -moottorit lukeutuvat markkinoiden polttoainetaloudellisimpiin. Korkeapainesuorasuihkutus, turboahdin ja muuttuva nokka-akselien ajoitus ovat teknologioita, joiden ansiosta Ford EcoBoost -bensiinimoottorin teho ja vääntömomentti vastaavat iskutilavuudeltaan suurempien moottorien arvoja.
Fordin 3-sylinterinen 1,0 EcoBoost-moottori on voittanut Kansainvälinen Vuoden Moottori –palkinnon (International Engine of the Year) kuusi vuotta peräkkäin vuodesta 2012 alkaen, kun moottori ensimmäisen kerran julkistettiin. Tuomaristo kehui teknisesti täydellistä moottoria, joka kuluttaa vain vähän bensiiniä yllättävän pitkällä matkalla.
Saatavuus:
Euroopassa myytäviin mallehin on ollut saatavilla EcoBoost-moottorimalleja, joiden iskutilavuudet ovat olleet 1,0–2,3 litraa ja tehot 100–350 hv.
Moottorien eroavaisuudet
1.0 EcoBoost
Vallankumouksellinen 1,0-litrainen EcoBoost-moottori on yksi luokkansa kaikkein taloudellisimmista moottoreista luokassaan. Turboahdin, muuttuva venttiilien ajoitus ja polttoaineen suorasuihkutus auttavat moottoria saavuttamaan vaikuttavan suorituskyvyn ja polttoainetaloudellisuuden. Sitäkin vaikuttavampaa, että se on 3-sylinterinen moottori, on se tosiasia, että moottori on niin pieni, että se ei ylitä A4-arkin kokoa. Moottorin vääntömomentti 170 Nm saavuttaa korkeimmat arvot välillä 1400-4500 kierr/min, mikä on yhteistä nykyisille dieselmoottoreille.
Faktat:
3 sylinteriä, 12 venttiiliä, sylinterilohkon sylinterikannen metalliseos valurautaa, vääntömomentti 170 Nm, yhdistetty polttoaineenkulutus alkaen 4,3 l/100 km, CO2-päästöt alkaen 99 g/km
1.5 EcoBoost
Täysin alumiinisessa Ford EcoBoost-moottorissa yhdistyy kolme kehittynyttä teknologiaa - suoraruiskutus, matalan inertian turboahdin ja muuttuva venttiilien ajoitus. Kaikissa näissä moottoreissa voidaan käyttää turboahtimen hetkellistä yliahtoa (overboost), mikä kehittää hetkellisesti jopa 270 Nm:n tehon ja tarjoaa erinomaiset ajo-ominaisuudet. Moottorin muunneltua versiota käytetään erityisesti kilpa-autoina mm. Ford Fiesta RS WRC -sarjassa.
Faktat:
4 sylinteriä, 16 venttiiliä, kansi ja sylinterikohko metallia, vääntömomentti: 240 Nm (270 Nm yliahtotoiminnolla), yhdistetty polttoaineenkulutus: alkaen 5,5 l/100 km, CO2-päästöt alkaen 127 g/km
2.0 EcoBoost
Myös uusimman sukupolven 2.0 EcoBoost-moottorissa on alumiininen rakenne ja suorasuihkutusjärjestelmä, turboahdin ja muuttuva venttiilien ajoitus. Lähtöteho 203 hv kehittää vääntöä 345 Nm välillä 1750-4500 kierr/min. Moottori, jonka teho on 250 hv tarjoaa vääntöä 360 Nm välillä 1900-3500 kierr/min
Faktat:
4 sylinteriä, 16 venttiiliä, kansi ja sylinterilohko metallia, vääntömomentti: 345-360 Nm, yhdistetty kulutus: alkaen 6,8 l/100km, CO2-päästöt alkaen 159 g/km