Ford Mustang Mach-E tarjoaa päästötöntä ajamisen riemua

10.12.2020

ja kiihdyttää kohti tulevaisuutta


  • Fordin ikoninen Mustang-mallisto kasvaa uudella, alusta lähtien sähköautoksi suunnitellulla Mustang Mach-E SUV ‑mallilla, jonka sähköinen voimansiirto yhdistää urheiluauton suorituskyvyn ja päästöttömän ajamisen.
  • VFordin kaikkein aikojen teknisesti edistyksellisimmän automallin ominaisuuksiin kuuluu koneoppimistekniikalla ja pilvipalveluyhteyksillä varustettu seuraavan sukupolven SYNC-tietoviihdejärjestelmä, Phone-as-a-Key-lukitusjärjestelmä ja uusimmat kuljettajaa avustavat järjestelmät.
  • Tilavassa ja tyylikkäässä viiden hengen autossa on palkittu, sulava muotoilu ja älykkäästi toimivaa käytännöllisyyttä. Mustang Mach-E kehittyy ajan kuluessa paremmaksi langattomien päivitysten avulla


KÖLN, Saksa, 9.12.2020 – Täysin uusi täyssähköinen Mustang Mach-E – ensimmäinen alusta alkaen täyssähköiseksi ja nollapäästöiseksi suunniteltu Ford – on tulossa Eurooppaan vuoden 2021 alussa.

Mustang Mach-E tuo maailman myydyimmän urheiluauton vapauden, suorituskyvyn ja ikonisen luonteen nyt myös täyssähköautoja ostavien asiakkaiden ulottuville. Tämä Mustang-malliston kaikkien aikojen ensimmäinen SUV on varustettu tehokkaalla ja taloudellisella täyssähköisellä voimansiirrolla. Valikoimaan kuuluvat yksimoottorinen takavetoinen malli ja kaksimoottorinen nelivetoinen malli, joka tuottaa jopa superautomaisen kiihtyvyyden 0–100 km/h vain 3,7 sekunnissa. 1

Valittavissa olevat Standard ja Extended Range -akut tuovat mielenrauhaa toimintamatkan riittävyyteen – täyssähköinen WLTP-toimintamatka latausten välillä on jopa 610 kilometriä 2, mikä takaa huolettoman omistamisen ja ajamisen.

Mustang Mach-E tarjoaa Fordin kaikkien aikojen nykyaikaisinta käyttömukavuutta, helppokäyttöisyyttä ja kuljettajaa avustavia järjestelmiä. Seuraavan sukupolven SYNC-järjestelmä oppii kuljettajan ajokäytöksen perusteella tekemään aikaa säästäviä suosituksia. 3 Phone-as-a-Key-järjestelmä 4 avaa ovet ilman avainta tunnistamalla käyttäjän matkapuhelimen. Intelligent Range ‑toiminto laskee jäljellä olevan ajomatkan entistä tarkemmin pilvipalvelun avulla. 5 Lisäksi Fordin uusimmat kuljettajaa avustavat teknologiat 6 tarjoavat intuitiivisen ja stressittömän ajokokemuksen.

Kaikissa Mustang Mach‑E -malleissa on vakiona ajotilat Whisper-, Active- ja Untamed. Ajotilojen ansiosta kuljettaja voi säätää auton ajo-ominaisuudet ja tunnelman itselleen aina tilanteeseen sopivaksi. Langattomien OTA-päivitysten ansiosta auto vain paranee ajan kuluessa.

”Mustang Mach-E on yksi mielenkiintoisimmista ajoneuvoista, jonka Ford on koskaan esitellyt”, toteaa Roelant de Waard, Vice President, Marketing, Sales & Service, Ford of Europe. ”Tämä alusta asti täyssähköiseksi suunniteltu auto on ainutlaatuinen, selkeästi Mustang ja on jopa 610 km toimintamatkallaan tulossa Eurooppaan juuri oikealla hetkellä.”


Sähköistävää suorituskykyä

Mustang Mach-E:n täysin uusi, Ford Team Edisonin suunnittelema alusta hyödyntää täysimääräisesti suorituskykyä parantavan painojakauman ja täyssähköisen voimansiirron tuottaman vääntömomentin.

Valittavissa on joko 288-kennoinen Standard-akku, jonka käytettävissä oleva teho on 68 kWh tai 376-kennoinen Extended Range -akku, jonka käytettävissä oleva teho on 88 kWh. Litiumioniakku on sijoitettu auton keskelle lattian alle akselien väliin, minkä ansiosta auton painopiste on matala ja urheilulliset Mustang-ajo-ominaisuudet korostuvat.

Jopa 40 asteen pakkasessa testatut tehokkaat akut on suojattu törmäyksiltä vaimentavan vesitiiviin kotelon sisällä. Edistyksellinen aktiivinen nestelämmitys- ja ‑viilennysjärjestelmä pitää akun lämpötilan tasaisena ja takaa parhaan mahdollisen akkutehon ääriolosuhteissa, nopeuttaa lataamista ja mahdollistaa pitkäkestoisen ajon suurilla nopeuksilla.

Akkuvirta ohjataan täysin uuteen öljyjäähdytteiseen taakse asennettuun vaihtovirtamoottoriin, joka käyttää takapyöriä. Nelivetomalleissa on lisäksi toinen eteen asennettu moottori etupyöriä varten. Taka-akselin kestomagnetoitu synkronimoottori vastaa kaasuun äärimmäisen nopeasti ja tuottaa suurimman vääntömomentin jo 0,5 sekunnissa:


  • Takavetoisen Mustang Mach-E:n Standard-akun teho on 269 hv ja Extended Range -akun 294 hv, vääntömomentti 430 Nm. Auto kiihtyy 0–100 km/h nopeuteen 6,1–6,2 sekunnissa1.
  • Nelivetoisen Mustang Mach-E:n Standard-akun teho on 269 hv ja Extended Range -akun 351 hv, vääntömomentti 580 Nm. Auto kiihtyy 0–100 km/h nopeuteen 5,1–5,6 sekunnissa1.
  • Mustang Mach-E First Edition ‑malli on nelivetoinen ja siinä on Extended Range -akku vakiovarusteena. Mallin teho on 351 hv, vääntö 580 Nm ja kiihtyvyys 0–100 km/h 5,1 sekuntia1.
  • Mustang Mach-E GT ‑malli on nelivetoinen ja siinä on Exended Range -akku vakiovarusteena. Mallin teho on 487 hv, vääntö 860 Nm ja kiihtyvyys 0–100 km/h vain 3,7 sekuntia 1.


Nelivetojärjestelmä jakaa vääntömomenttia itsenäisesti etu- ja taka-akselille, mikä parantaa kiihtyvyyttä ja hallittavuutta – ja antaa aidon Mustang-ajotuntuman. Iskunvaimentimet, jousitus, kallistuksenvakaajat, ohjaus ja voimansiirto on säädetty Euroopan kapeille, mutkaisille ja mäkisille teille ja suurempiin nopeusrajoituksiin sopiviksi.

”Mustang Mach-E:n tasapainoisen ja suorituskykyisen täyssähköisen alustan ansiosta pystyimme tekemään ajokokemuksesta nautinnollisen, oli alla sitten Trollstigenin vuoristotie Norjassa, vapaiden nopeuksien autobahn Saksassa tai kuoppainen sivutie Englannissa”, sanoo Geert Van Noyen, Manager, Vehicle Dynamics, Ford of Europe.

Energiataloudelliset voimansiirtojärjestelmät tuottavat takavetoiselle Mustang Mach-E:lle jopa 610 kilometrin täyssähköisen WLTP-toimintamatkan ja jopa 540 kilometrin toimintamatkan nelivetoiselle ja First Edition ‑mallille. 2

Intelligent Range ‑ominaisuus auttaa pääsemään eroon toimintamatkan riittävyyttä koskevasta epävarmuudesta, sillä se arvioi jäljellä olevan ajomatkan kuljettajan aiemman ajotavan ja sääennusteiden perusteella – hyödyntäen jopa pilvipalvelua jäljellä olevan toimintamatkan arvioimiseen. Arviota voi parantaa huomattavasti joukkoistettu tietojen keruu muilta Fordin sähköautojen käyttäjiltä, jotka ovat antaneet luvan tietojensa jakamiseen. 5

Lataaminen on nopeaa ja yksinkertaista. Ford tarjoaa Mustang Mach-E ‑asiakkaille lisävarusteena saatavan Ford Connected Wallbox ‑latauslaitteen, jonka ansiosta kotilataaminen on nopeampaa, älykkäämpää ja kätevämpää. Seinälatauslate on saatavana 7,4 ja 11 kW:n versioina ja se lataa Mustang Mach-E:n akun 10 prosentin varauksesta 80 prosenttiin noin kuudessa tunnissa. 7

Mustang Mach-E -malleissa on lisäksi vakiovarusteena kaksi latausjohtoa, joiden avulla auton voi ladata mukavasti matkan aikana. Kuuden metrin pituinen Ford Public Charge Cable ‑latausjohto on yhteensopiva yleisimpien Euroopassa käytettävien latausstandardien kanssa, ja sen avulla auton voi kytkeä helposti helpostivaihtovirtalatureihin. 8 6,7 metriä pitkällä Universal Home Charge Cord ‑kotilatausjohdolla auton voi kytkeä sekä tavallisiin kotipistorasioihin että 32 ampeerin sinisiin teollisuuspistorasioihin, mikä mahdollistaa nopeamman lataamisen myös ilman Ford Connected Wallbox ‑kotilatauslaitetta.

Mustang Mach-E:ssä on vakiona mahdollisuus myös nopeaan tasavirtalataukseen. Enintään 150 kW:n IONITY-laturilla voi ladata takavetoisen Mustang Mach-E:n Extended Range -akkuun akkuun keskimäärin 119 kilometrin ajoon riittävän määrän energiaa noin 10 minuutissa. 9

Nelivetoisen Mustang Mach-E:n Extended Range -akkuun ja First Edition ‑malleihin voi ladata noin 107 kilometrin ajoon riittävän määrän energiaa noin 10 minuutissa. 9 Sekä takavetoisen että nelivetoisen mallin Extended Range -akku latautuu 10 prosentista 80 prosentin tasolle 45 minuutissa. 9

Mustang Mach-E:n ominais uuksiin kuuluu myös yhden polkimen tekniikka, joka ottaa hidastettaessa kineettistä energiaa talteen akkuun ja parantaa energiatehokkuutta. Kiihtyvyyttä ja hidastuvuutta säädetään painamalla tai nostamalla kaasupoljinta, mikä tarjoaa aidon sähköauton ajokokemuksen. Jarrupoljin on koko ajan käytettävissä, jos suurempaa jarruvoimaa tarvitaan.

Saumattomasti integroitua teknologiaa

Mustang Mach-E:n edistykselliset teknologiat tuottavat kaikkien aikojen mukavimman ja varmimman Ford-omistajakokemuksen.

Ensimmäistä kertaa esiteltävän uuden sukupolven SYNC-tietoviihdejärjestelmän 3 kautta on mahdollista muuttaa autossa yli 80 asetusta – matkustamon lämpötilasta ja istuimien asennosta valaistukseen. Näin taataan aidosti yksilöllinen matkustuskokemus. Koneoppiminen auttaa ajan kuluessa järjestelmää ymmärtämään paremmin kuljettajan tapoja, ja tekee niiden perusteella oikea-aikaisia ehdotuksia muun muassa reitti- ja tietoliikennevalinnoista.

Edistyksellinen keskustelusävyisen puheen tunnistustoiminto ymmärtää luonnollista puhetta 15 eurooppalaisella kielellä. Sen avulla voi ohjata monenlaisia toimintoja viihde- ja navigointiominaisuuksista ohjaamoympäristöön ja puheluihin. Jotta järjestelmä pystyisi parhaalla mahdollisella tavalla reagoimaan komentoihin ja kysymyksiin, se täydentää auton omia älytoimintoja vakiovarusteisen FordPass Connect ‑modeemin mahdollistamien internet-hakujen tuloksilla. 5

”Olemme pyrkineet huolellisesti varmistamaan, että Mustang Mach-E tarjoaa markkinoiden räätälöidyimmän ja parhailla yhteyksillä varustetun ajokokemuksen”, kertoo Jan Schroll, Connectivity Manager, Ford of Europe. ”Uuden sukupolven SYNC on tähän asti älykkäin tietoviihdejärjestelmä, ja se kehittyy sitä älykkäämmäksi, mitä pidempään auton omistat. Järjestelmä on suunniteltu ymmärtämään, mitä tarvitset ja milloin sen tarvitset. Voit itse rentoutua ja vain nauttia ajamisesta.”

Esiasennetut ilmaiset Apple CarPlay ja Android Auto toimivat langattomasti. 10 15,5 tuuman Full HD ‑kosketusnäytön yksinkertainen käyttöliittymä näyttää tietoja selkeässä ja helposti omaksuttavassa muodossa. Näyttöä voi käyttää kosketustoiminnoilla nipistämällä, zoomaamalla ja kiertämällä. Näytön alareunassa olevalla pyöritettävällä säätimellä voi tavalliseen tapaan säätää helposti musiikin tai kokouspuheluiden äänenvoimakkuutta. Yhteysominaisuuksia parantaa SYNC AppLink, jonka tukemiin sovelluksiin kuuluvat esimerkiksi what3words, Waze ja Webex. Tämä syventää entisestään älypuhelimen ja auton integrointia. Vakiovarusteisiin kuuluu myös langaton latausalusta älypuhelimille.

Myös uuden sukupolven SYNC parantaa ajajan varmuutta verkkoon yhdistetyn navigointitoiminnon avulla. 3 Reaaliaikaiset ja ennustavat liikennetiedot tarjoaa paikannusalaan erikoistunut TomTom, ja Garminin tarjoama auton sisäinen ja pilvipalveluun perustuva reititys varmistaa, että kuljettajalle tarjotaan aina kaikkein tehokkain reitti kohteeseensa. 11 Reittejä voi suunnitella etukäteen FordPass-sovelluksen 12 kautta autoon toimitettavien matkasuunnitelmien avulla. Uuden sukupolven SYNC voi myös itsenäisesti kertoa kuljettajille, missä ja milloin kannattaa pysähtyä lataamaan matkan aikana, sekä tarjota reaaliaikaiset tiedot latausasemien käytettävyydestä ja hinnoittelusta.

Ford esittelee Mustang Mach-E:ssä ensimmäistä kertaa myös Phone-as-a-Key-lukitustekniikan,4 joka tekee autoon sisään pääsemisestä ja sen käynnistämisestä helppoa. Auto tunnistaa Bluetooth-yhteyden avulla kuljettajan älypuhelimen hänen lähestyessään ja avaa ovien lukituksen. Autoon päästyään kuljettaja voi käynnistää auton ottamatta puhelinta esiin tai käyttämättä avainta.

Auton B-pilarin näppäimistöön voi näppäillä varmistuskoodin ja keskikonsolin kosketusnäyttöön erillisen koodin auton käynnistystä varten turvaamaan tilanteita, joissa matkapuhelimen akku loppuu. Lisäksi Mustang Mach-E voi ottaa käyttöön yksittäiselle kuljettajalle räätälöidyt säädöt jo ennen kuin kuljettaja astuu sisään autoon tunnistamalla kuljettajan älypuhelimen tai avaimen hänen lähestyessään. Valinnaisvarusteena saatavan handsfree-takaluukun voi avata heilauttamalla jalkaa takapuskurin alla, jos kädet ovat täynnä tavaroita auton luokse tultaessa.

Ajon aikana kuljettajat voivat helposti valita eri ajotiloista kulloiseenkin mielentilaansa parhaiten sopivan.Whisper-, Active- ja Untamed -ajotilat on suunniteltu tuottamaan kokonaisvaltainen ajoelämys, muuttamalla sitä, mitä kuljettaja näkee, kuulee ja tuntee ratin takana.

Active-tila on kompromissi täyssähköauton rauhallisuuden ja hiljaisuuden ja Mustangin perinteisen ajamisen ilon ja suorituskyvyn välillä, joten se sopii parhaiten päivittäiseen ajoon. Ohjaamon valaistus on pehmeäsävyinen sininen ja dynaamisessa mittaristossa näkyy EcoMode, joka auttaa maksimoimaan taloudellisuuden.

Aidosti jännittävän ajokokemuksen tarjoaa Untamed-ajotilan, joka vapauttaa Mustang Mach-E:n koko potentiaalin, nopeuttaa ohjausta, parantaa kaasuvastetta ja antaa kuljettajalle jopa tunteen pienemmälle vaihteelle vaihtamisesta kiihdytettäessä. Suorituskykyy sopiviksi on sovitettu tehostettu äänimaisema, urheilullinen oranssi valaistus ja kuljettajan näytössä näkyvät kiihtyvyys- ja kaarrevoimia kuvaavat viivat.

Rentouttavin tapa nauttia Mustang Mach-E:llä ajamisesta on valita ajotila Whisper. Tällöin käytössä on kevyempi ohjaus, miedompi kaasuvaste ja hiljainen ohjaamon äänimaisema. Lisäksi Whisper-tila optimoi luistoneston toiminnan, mikä auttaa pidon säilyttämisessä liukkailla pinnoilla ja tekee ajamisesta entistä vaivattomampaa. ”Mustang

Mach-E antoi meille mahdollisuuden todella räätälöidä ajokokemusta ja tarjota kuljettajille juuri sitä, mitä he autoltaan kulloisessakin mielentilassa haluavat. Autosta tulee kumppani, joka mukautuu tarpeisiisi”, kertoo Matthias Tonn, Euroopan Mustang Mach-E Chief Programme Engineer. ”Yksittäiset muutokset eri ajotilojen välillä ovat vähäisiä, mutta kokonaisvaikutelma voi muuntaa Mustangin koko ajokokemuksen juuri sellaiseksi kuin kuljettaja haluaa.”

Monipuolinen valikoima kuljettajaa avustavia teknologioita tekee ajamisesta helpompaa ja auttaa kuljettajaa nauttimaan täysin jokaisesta ajomatkasta, muun muassa:


  • Stop & Go -toiminnolla varustettu älykäs aktiivinen vakionopeudensäädin ja kaistanpitoavustin 6 auttavat kuljettajaa säilyttämään turvallisen välimatkan edellä ajaviin autoihin ja pitämään auton keskellä ajokaistaa, mikä vähentää kuljettajan stressiä pitkillä ajomatkoilla. Järjestelmä pystyy pysähtelevässä liikenteessä pysäyttämään auton kokonaan ja lähtemään automaattisesti uudelleen liikkeelle.
  • Active Park Assist 2.06 ‑pysäköintiavustimen avulla auto suorittaa tasku- ja rinnakkaispysäköinnin itsenäisesti yhdellä painikkeen painalluksella.
  • Automaattisella hätäjarrutuksella varustettu Pre-Collision Assist -törmäyksenestoavustin6 havaitsee edessä tai lähistöllä olevat auton reitille mahdollisesti tulevat jalankulkijat ja pyöräilijät ja jarruttaa automaattisesti, jos se huomaa törmäyksen mahdollisuuden eikä kuljettaja reagoi varoituksiin.
  • Kuolleen kulman varoituksella varustettu kaistavahtijärjestelmä6 valvoo kuljettajan kuolleista kulmista takaa lähestyviä ajoneuvoja ja pystyy varoittamaan kuljettajaa vastaohjauksella, jos aiottu kaistanvaihto voi aiheuttaa törmäyksen.


Uusi tapa nähdä – ja kokea – Mustang

Ulkoisesti Mustang Mach-E on heti tunnistettavissa Mustangiksi: pitkä, voimakkaasti muotoiltu konepelti, takaosan muotoilu, aggressiivisesti muotoillut ajovalot ja tunnusomaiset kolmiosaiset takavalot ovat mallille ominaisia muotoiluelementtejä.

Sisätiloihin Fordin suunnittelijat ja muotoilijat ovat onnistuneet luomaan aidon Mustangin tyylin, joka kuitenkin tarjoaa katumaasturimaiset tilat viidelle matkustajalla ja heidän matkatavaroilleen. Tämän mahdollistaa Fordin uusi täyssähköarkkitehtuuri, jossa akut on sijoitettu auton alustan sisään.

Takaistuimien takana on 402 litran tavaratila, jonka voi laajentaa takaistuimet kaatamalla 1 420 litraan. Sen lisäksi edessä konepellin alla on vielä erillinen 81 litran tavaratila, jossa on vedentyhjennysaukko. Tämän ansiosta se on kätevä säilytystila vaikkapa likaisille urheiluvaatteille, mutaisille vaelluskengille tai uintivarusteille. 13

Kaikkialla Mustang Mach-E:n sisätiloissa toistuu modernin sulavan muotoilun ja älykkään toimivuuden yhdistelmä. Valinnaisvarusteena saatavaan premium-luokan B&O-äänentoistojärjestelmään kuuluvat ilmanvaihtosuuttimien yläpuolelle saumattomasti integroidut soundbar-tyyppiset etukaiuttimet, joiden muotoilu on palkittu iF DESIGN AWARD 2020 ‑palkinnolla.14 Sisustuksessa on myös havaittavissa perinteisiä Mustangin muotoilupiirteitä, kuten kaksiosainen kojetaulu.

Myöskään valinnaisvarusteena saatava lasinen panoraamakatto ei ole tavanomainen: infrapunasäteilyltä suojaava erikoispinnoite auttaa sisätiloja pysymään viileinä kesällä ja lämpiminä talvella. Lisäksi lasin sisällä oleva välikerros suojaa ultraviolettisäteilyltä.

Jotta Mustang Mach-E tuntuisi omalta heti alusta lähtien, omistaja voi asettaa haluamansa säädöt uuteen autoonsa jo ennen sen toimitusta uudella Remote Vehicle Setup ‑toiminnolla. Omistajan on vain luotava oma henkilökohtainen profiilinsa ja tallentaa siihen haluamansa asetukset ja useimmin käyttämänsä sijainnit, kuten työpaikkansa tai lähikauppansa ja – mielenrauhan takia – järjestelmä etsii lähimmät latausasemat.

Tämän voi tehdä verkossa tai FordPass-sovelluksen12 kautta. Mukautettavia auton asetuksia ovat esimerkiksi päivittäiset lähtöajat, ohjaamon halutut mukavuusasetukset ja akun varaustasot. Myös Mustang Mach-E:n ajotiloja voi räätälöidä.

Räätälöity profiili tallennetaan pilvipalveluun, joten kun omistaja saa autonsa ja liittää puhelimensa pariksi Mach-E:n kanssa, kaikki asetukset siirtyvät automaattisesti autoon. Enää ei siis tarvitse tehdä ensiasetuksia autossa – astut vain autoon ja alat ajaa. Tulevien langattomien päivitysten myötä myös radion pikavalinnat voi räätälöidä jo ennen toimitusta.

”Otamme käyttöön yhteysomineisuuksien kaikki edut. Asiakkaamme voivat säätää autonsa jo ennen kuin saavat sen. FordPass-sovelluksen kautta heidän on mahdollista ohjelmoida tärkeimmät kohteensa, mieleisensä ajotilat ja paljon muita ominaisuuksia.”, de Waard sanoo.

Langattomat OTA-päivitykset voivat jatkossakin parantaa auton ominaisuuksia tarvitsematta edes lähteä kotoa tai odottaa seuraavaa ohjelmistopäivitystä.

Monet päivitykset onnistuvat alle kahdessa minuutissa, ja joitakin asennuksia varten omistajat voivat valita sopivan ajan – esimerkiksi keskellä yötä – jolloin asennukset voidaan tehdä auton ollessa pysäköitynä. 15 Lähes kaikki Mach-E:n tietokonemoduulit voidaan päivittää langattomasti, joten Ford voi toimittaa suorituskykyparannuksia ja täysin uusia ominaisuuksia, joita ei ehkä ole edes ollut olemassa, kun auto on toimitettu ostajalle.

Kattava latausekosysteemi

Mustang Mach-E:n tukena on alan johtava ekosysteemi, joka takaa saumattoman, integroidun latausasemaverkoston kaikkialla Euroopassa ongelmattomaan matkantekoon.

Tänä ja ensi vuonna tilauksensa tekevät asiakkaat saavat viiden vuoden ilmaisen pääsyn 5 FordPass-latausverkostoon – yhteen Euroopan laajimmista julkisista latausasemista, johon kuuluu nykyään yli 155 000 latausasemaa.

Yhteistyössä NewMotionin kanssa Ford tarjoaa asiakkailleen vaivattoman tavan löytää latausasema ja reitti sinne, maksaa lataus ja seurata sitä latauspisteillä 21 Euroopan maassa.

Latauksen voi tehdä ja maksaa kätevästi yhdeltä omistajatililtä

Lisäksi Mach-E-asiakkaat saavat vuodeksi ilmaiseksi käyttöönsä5 IONITY-pikalatausverkoston, johon kuuluu tällä hetkellä yli 300 latausasemaa ja tavoitteena on lisätä määrä 400:aan tämän vuoden loppuun mennessä. Ford on IONITY-yhteenliittymän osakas ja perustajajäsen. Yhteenliittymä tarjoaa tehokkaita pikalatausasemia moottoriteiden varsilla tärkeimmillä paikoilla Euroopassa.



Katso Ford E-Transit video.

1 Fordin testidata, jonka pohjana olevassa testausmenetelmässä käytetään ”1 foot rollout” ‑mittausta eli mittaus aloitetaan vasta, kun auto on liikkunut 30 cm.

2 Ilmoitettu polttoaineen/energian kulutus, CO2-päästöt ja sähkökäyttöinen toimintamatka määritellään Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa (EY) 715/2007 ja komission asetuksessa (EU) 2017/1151 sekä niiden viimeisimmissä lisäyksissä ilmoitettujen teknisten vaatimusten ja tietojen mukaisesti. World Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP) ‑testausmenetelmän mukaisesti tyyppihyväksytylle kevyelle ajoneuvolle ilmoitetaan polttoaineen-/energiankulutustiedot ja CO2-päästötiedot sekä New European Drive Cycle (NEDC)- että WLTP-testausmenetelmän mukaisesti. WLTP korvaa NEDC:n kokonaan vuoden 2020 loppuun mennessä. Sovellettava vakiotestausmenetelmä mahdollistaa vertailun eri ajoneuvotyyppien ja eri valmistajien välillä. NEDC-siirtymäajan aikana WLTP:n polttoaineen kulutuksen ja CO2-päästöjen arvot muunnetaan NEDC-menetelmää vastaaviksi. Uusi menetelmä poikkeaa hieman aiemmasta polttonestetaloudellisuuden ja päästöjen mittauksesta, koska eräitä testielementtejä on muutettu, eli samalla autolla voi olla eri polttonesteen kulutuksen ja CO2-päästöjen arvot eri testeissä.

3 Keskity aina ajamiseen. Käytä mahdollisuuksien mukaan aina ääniohjattuja järjestelmiä äläkä käytä kädessä pidettäviä laitteita ajaessasi.

4 Phone-As-A-Key-ominaisuus ei ole käytettävissä Isossa-Britanniassa ja Irlannissa.

5 Vaatii ominaisuuden aktivoinnin. >

6 Kuljettajaa avustavat ominaisuudet ovat täydentäviä toimintoja eivätkä ne korvaa kuljettajan huomiota, päätöksentekoa ja tarvetta hallita ajoneuvoa.

7 Ford Connected Wallbox ‑latauslaitteen 7,4 kW:n versio pystyy lataamaan Mustang Mach-E:n vakioakun 10 prosentin varauksesta 80 prosentin tasoon noin kahdeksassa tunnissa ja pidennetyn toimintamatkan akun noin 10 tunnissa. 11 kW:n versio pystyy lataamaan Mustang Mach-E:n vakioakun 10 prosentin varauksesta 80 prosentin tasoon noin kuudessa tunnissa ja pidennetyn toimintamatkan akun noin seitsemässä tunnissa.

8 Ford Public Charge Cable (Mode 3) ‑latausjohto tukee Type 2 ‑pistorasiaa käyttäviä vaihtovirtalatauslaitteita.

9 Ilmoitetut toimintamatkan ja latausajan arvot perustuvat WLTP-menetelmän mukaisiin valmistajan testaamiin arvoihin ja laskelmiin. Arvioidut matkat perustuvat ensimmäisiin 10 latausminuuttiin alkaen siitä hetkestä, kun auto alkaa vastaanottaa latausta. Latausnopeus hidastuu, kun akun täysi varaus lähestyy. Tulokset voivat vaihdella latausaikojen ja akun varaustilan mukaan. Auton todellinen toimintamatka vaihtelee esimerkiksi ulkoisten olosuhteiden, ajotavan, auton kunnon sekä litiumioniakun iän ja kunnon mukaan.

10 Vaatii dataliittymällä ja yhteensopivalla ohjelmistolla varustetun puhelimen. SYNC ei ohjaa käytettäviä kolmannen osapuolen tuotteita. Kolmannet osapuolet ovat itse vastuussa tarjoamistaan toiminnoista.

11 Live Traffic ‑toiminto vaatii erillisen maksullisen tilauksen ilmaisen tutustumisjakson jälkeen.

12 Apple- ja Android-älypuhelimien kanssa yhteensopiva FordPass-sovellus on saatavissa Apple App Storesta ja Google Play ‑kaupasta Euroopassa 40 markkina-alueella.

13 Kuorma ja enimmäiskuormitus on rajoitettu paino ja painonjakauman mukaan.

14 iF DESIGN AWARD 2020 tuotteiden sarjassa.

15 Päivitykset voi aktivoida alla kahdessa minuutissa, ja kaikki päivitykset, joiden takia ajoneuvo on pysäköitävä, voidaan ajoittaa tapahtuvaksi omistajan kannalta sopivimpaan aikaan. Omistajat saavat ilmoituksen, kun päivityksiä on saatavissa. Päivitykset voi ottaa käyttöön Wi-Fi-yhteyden tai modeemiyhteyden kautta sen mukaan, millaisesta päivityksestä on kyse.


Ota yhteyttä Tilaa uutiskirje

Uutiset

Tarjoukset

Katso kaikki viimeisimmät tarjoukset Kaarinan Autopalvelu Oy

Uutiset

Katso kaikki viimeisimmät uutiset Kaarinan Autopalvelu Oy