Uuden Ford Kuga täyshybridin tuotanto käynnistyy

10.12.2020

Kuga-mallistossa nyt entistä enemmän sähköisiä vaihtoehtoja


  • Uusi itselataava Kuga Hybrid täyshybridi vaihtaa automaattisesti bensiini- ja sähkömoottorin välillä tarjoten jopa 1 000 kilometrin toimintamatkan.
  • Hienostunut 190-hevosvoimainen täyshybridivoimansiirto takaa mukavuutta ja sähköistä ajoa ilman kaapelilla latausta. Entistä hauskemmmasta ajokokemuksesta huolehtivat saumattomat vaihteenvaihdot ja älykäs nelivetojärjestelmä.
  • Valenciassa Espanjassa valmistettava Kuga Hybrid täyshybridi täydentää Kuga-mallistoa, johon jo entuudestaan kuuluvat Kuga ladattava hybridi ja EcoBlue Hybrid kevythybridi (ei Suomen myyntimallistossa) sekä perinteiset bensiini- ja dieselmallit.


KÖLN, Saksa, 17.11.2020 – Ford on laajentanut Kuga-mallistonsa sähköistettyjen versioiden valikoimaa uudella Ford Kuga Hybrid täyshybridillä. Autolla pystyy ajamaan  bensiini- ja sähkömoottorilla yhteensä jopa 1 000 km 1 ilman huolta lataamisesta. Toimintamatka on kilpailukykyinen Kugan dieselmallien kanssa.

Vaivatonta sähköllä ajamista tarjoavan itselataavan Kuga täyshybridin 1,1 kWh akku latautuu automaattisesti 2,5-litraisen Atkinson-kiertoisen bensiinimoottorin avulla käyttäen hyödyksi jarrutusenergiaa tyhjäkäynnillä rullatessa tai jarrutettaessa. Varastoitu energia antaa sähkömoottorille voimaa, jota käytetään lisäämään suorituskykyä, parantamaan polttoainetaloudellisuutta tai puhtaasti sähköiseen ajoon. Kuga Hybrid täyshybridi vaihtaa saumattomasti eri voimanlähteiden välillä ajotilanteen mukaan.

Kuga Hybrid täyshybridi on myös ensimmäinen Kuga-malli, jossa sähköistetty voimansiirto on mahdollista yhdistää Fordin älykkääseen nelivetojärjestelmään 2. Sekä etu- että nelivetomallin 190 hevosvoimaa ja power-split -vaihteiston simuloidut vaihteenvaihdot takaavat entistä hauskemmat ajo-ominaisuudet. Teknologia on suunniteltu vastaamaan perinteisen automaattivaihteiston vaihteenvaihtoja paremman ajotuntuman saamiseksi.

“Jokaisessa sähköistetyssä Kuga-mallissa on ainutlaatuisia etuja. Uudessa Kuga Hybrid täyshybridimallissa etuihin kuuluvat polttoainetaloudellisuus, pitkä toimintamatka, älykkään nelivetojärjestelmän tarjoamat hyödyt ja vaivaton sähköinen ajo ilman tarvetta ladata autoa kaapelilla,” sanoo Roelant de Waard, Vice President, Marketing, Sales & Service, Ford of Europe. “Ford on sitoutunut tarjoamaan erityyppisiä sähköistettyjä automalleja, jotta jokainen asiakas voi löytää omiin tarpeisiinsa täydellisesti sopivan auton. Kuga on tästä paras esimerkki.”

Uusi Kuga Hybrid täyshybridi on yksi Fordin 17 sähköistetystä mallista, jotka esitellään Euroopassa ennen ensi vuoden loppua. Mallin tuotanto on nyt käynnistynyt Valenciassa. Myös Kuga Hybrid täyshybridin akustot asennetaan Valencian tehtaalla, jossa on tehty 24 miljoonan euron investointi viimeisintä tekniikkaa edustavaan akkujen kokoonpanolinjaan.

Kuga Hybrid täyshybridi täydentää Fordin kaikkien aikojen sähköistetyimmän yksittäisen mallin valikoiman. Kuga-mallistoon kuuluu nyt täyshybridimallin lisäksi Kuga ladattava hybridi, Kuga EcoBlue Hybrid kevythybridi sekä perinteiset bensiini- ja dieselmoottorit.


SUV-mallin käytännöllisyyttä ja hybridin monikäyttöisyyttä

Uusi Ford Kuga kehitettiin alusta alkaen bensiini- ja sähkömoottorin yhdistäväksi hybridivoimansiirroksi luomalla malli, jossa yhdistyy parhaalla mahdollisella tavalla SUV-mallin tilavuus ja käytännöllisyys sekä hienostuneet ajo-ominaisuudet.

Silent key start -ominaisuuden ansiosta Kuga Hybrid täyshybridi lähtee liikkeelle paikoiltaan käyttäen yksinomaan sähköenergiaa, mikä on miellyttävää erityisesti kaupunkien pysähtelevässä liikenteessä. Täyshybridivoimansiirto tukee lyhytkestoista täyssähköistä ajamista ilman huolta toimintamatkasta.

Jopa 1 000 kilometrin toimintamatka yhdellä tankillisella tekee Kuga Hybrid täyshybridistä houkuttelevan vaihtoehdon dieselmalleille. Mallin polttoaineenkulutus on alkaen 5,4 l/100 km ja CO2 -päästöt alkaen 125 g/km (WLTP) 3 . Polttoainetankin koko on 54 litraa. Kuga Hybrid täyshybridin kokonaistoimintamatka on yli 30 prosenttia suurempi kuin Kuga ladattavan hybridin, jolla voi ajaa puhtaasti sähköllä jopa 56 kilometriä (WLTP). 3

Koska Kuga Hybrid täyshybridin akkua ei tarvitse ladata ulkoisesta virtalähteestä, se tarjoaa houkuttelevan vaihtoehdon asiakkaille, joilla on vähän tai ei lainkaan mahdollisuutta ladata autoa kotona tai työpaikalla – samoin kuin asiakkaille, jotka haluavat nauttia sekä sähköllä että nelivedolla ajamisesta.

60-kennoinen 1,1 kWh akusto käyttää nestejäähdytystä, minkä vuoksi jäähdyttämiseen ei tarvita tuuletinta. Tämän ansiosta auto on hiljaisempi sisätiloiltaan. Optimoidun jäähdytyksen ansiosta akkukennot on myös mahdollista pakata tiiviimmin, mikä auttaa säilyttämään tilavan matkustamon; muun muassa yli 1 metrin päätilan etumatkustajille ja jopa 1 481 litran tavaratilan etuistuinten taakse.4


Lisäksi pakokaasujen lämmönvaihdinjärjestelmän avulla moottori lämpenee nopeammin tehokkaaseen toimintalämpötilaan. Tämän ansiosta Kuga Hybrid täyshybridi voi ottaa täyssähköisen ajotilan nopeammin käyttöön myös kylmällä ilmalla tapahtuvan lähdön jälkeen ja lämmittää matkustamon nopeasti mukavaan lämpötilaan. Akuston parempi suorituskyky mahdollistaa myös jopa 1 600 kg hinauksen etuvetoisissa malleissa. 5

Kuga Hybrid täyshybridivoimansiirto tuottaa pehmeän, lineaarisen vasteen kiihdytykseen ja vaihtaa automaattisesti sähkömoottorin, hybridin ja bensiinimoottorin välillä uudelleensuunnitellun moottori/generaattorin ohjaimen avulla. Fordin power-split -vaihteiston viimeisin sukupolvi on suunniteltu toimimaan erityisesti yhdessä 2,5-litraisen bensiinimoottorin kanssa ja säätämään vaihteiston välityksiä saumattomasti ihanteellisen suorituskyvyn ja polttoainetaloudellisuuden saavuttamiseksi erilaisissa ajo-olosuhteissa. Etuvetoinen malli kiihtyy 0-100 km/h vauhtiin 9,1 sekunnissa.

Simuloitu vaihteenvaihtotoiminto – aktivoituu ajotiloissa Normal ja Sport – säätää moottorin kierrosluvun automaattisesti auton nopeuden vaihtuessa. Näin vältetään “kuminauhaefekti”, joka on usein VCT-vaihteistojen ominaisuus.

“Olemme kuunnelleet asiakkaitamme tarkasti varmistuaksemme, että Kuga Hybrid täyshybridi todella täyttää sen ajo-ominaisuuksille asetetut tavoitteet,” kertoo Glen Goold, Kuga Chief Programme Engineer. Simuloitu vaihteenvaihto-toiminto tekee Kugasta entistä mukavamman ajaa tarjoten tutut, perinteiset vaihteenvaihdot ja pienemmät moottoriäänet.”

Kuga Hybrid täyshybridimalliin on saatavana myös Fordin älykäs nelivetojärjestelmä, joka mittaa auton renkaiden pitoa tienpinnalla ja säätää vääntöä etu- ja takapyörille paremman pidon saavuttamiseksi. Teknologialla on hyvin pieni vaikutus polttoaineenkulutukseen ja järjestelmän poiskytkentäominaisuus lisää optimoitua polttoainetaloudellisuutta siirtämällä vedon automaattisesti kokonaan etupyörille suotuisissa olosuhteissa.


Rentouttavampaa matkustamista

Kuga Hybrid täyshybridiin on Suomessa valittavissa varustetasot Titanium, Titanium X, ST Line, ST Line X ja Vignale. Kaikkiin varustetasoihin kuuluu laaja valikoima kuljettajaa avustavia teknologioita ja mukavuutta lisääviä ominaisuuksia.


Vakiovarusteisen FordPass Connect modeemin 6 yhteysominaisuuksien ansiosta kuljettajat voivat suunnitella nopeammat ja miellyttävämmät ajoreitit hyödyntämällä navigointijärjestelmän Live Traffic -liikennetietoja. Modeemiteknologia mahdollistaa myös useiden toimintojen käyttämisen FordPass-mobiilisovelluksen kautta, muun muassa ovien lukitus ja aukaisu, etäkäynnistys 7 ja ajoneuvon paikantaminen.


Vakiovarusteisiin kuuluu myös langaton latausalusta älypuhelimille sekä Ford SYNC 3 -tietoviihdejärjestelmä 8 8-tuumaisella kosketusnäytöllä. Autoon on saatavana muun muassa premiumtason B&O -äänentoistojärjestelmä (vakiovaruste Titanium X-, ST-Line X- ja Vignale-malleissa).


Saatavilla oleviin kuljettajaa avustaviin teknologioihin kuuluvat muun muassa aktiivinen vakionopeudensäädin Stop & Go -toiminnolla ja liikennemerkkien tunnistuksella sekä kaistapitoavustin2 , jotka helpottavat ajamista sekä pysähtelevässä kaupunkiliikenteessä että maantiellä. Aktiivinen pysäköintiavustin 2 2 pysäköi auton täysin automaattisesti vain nappia painamalla.


Uusi kaistapitojärjestelmä kuolleen kulman avustimella 2 esitellään maailmanlaajuisesti ensimmäistä kertaa Kugassa. Valinnaisvarusteena saatava järjestelmä tarkkailee auton takaa kuljettajan kuolleesta kulmasta lähestyviä autoja, ja tekee vastaohjausliikkeen varoittaaksen kuljettajaa olemaan vaihtamatta kaistaa, jos mahdollinen törmäys on havaittavissa.


Uudessa Ford Kugassa myös maailmanlaajuisesti ensimmäisenä esiteltävä valinnainen risteysavustin (Intersection Assist) 2 tarkkailee mahdollisia törmäyksiä samansuuntaisilla kaistoilla lähestyvien autojen kanssa ja voi jarruttaa estääkseen törmäyksen tai lieventääkseen sen vaikutuksia tilanteissa, jossa kuljettaja on kääntymässä risteyksen yli. Kuga Hybrid täyshybridin (HEV) hinta ilman toimituskuluja on Suomessa alkaen 38 121,50 € ja ensimmäiset autot tulevat maahan alkuvuodesta.

Englanninkielinen lehdistöpaketti löytyy täältä.


1 Toimintamatka-arvio perustuu polttoaineenkulutukseen alkaen 5,4 l/100 km WLTP ja 54 litran polttoainetankin kokoon.

2 Kuljettajaa avustavat ominaisuudet ovat täydentäviä toimintoja eivätkä ne korvaa kuljettajan huomiota, päätöksentekoa ja tarvetta hallita ajoneuvoa.

3Kuga Hybrid täyshybridi, etuvetoisen mallin polttoaineenkulutus alkaen 5,4 l/100 km, CO2 päästöt alkaen 125 g/km WLTP.

Kuga Hybrid täyshybridi AWD-nelivetomallin polttoaineenkulutus alkaen 5,7 l/100 km, CO2 päästöt alkaen 132 g/km WLTP. Kuga ladattava hybridi (PHEV) polttoaineenkulutus alkaen 1,4 l/100 km ja CO2 päästöt alkaen 32 g/km WLTP. Täyssähköinen toimintamatka 56 km WLTP. Ilmoitettu polttoaineen/energian kulutus, CO2-päästöt ja sähkökäyttöinen toimintamatka määritellään Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa (EY) 715/2007 ja komission asetuksessa (EU) 2017/1151 sekä niiden viimeisimmissä lisäyksissä ilmoitettujen teknisten vaatimusten ja tietojen mukaisesti. Yhdenmukaistetun kevyiden hyötyajoneuvojen kansainvälisen testimenetelmän (WLTP) mukaisesti tyyppihyväksytylle kevyelle ajoneuvolle ilmoitetaan polttoaineen/energiankulutustiedot sekä CO2-päästötiedot uuden eurooppalaisen ajosyklin (NEDC) ja WLTP:n mukaisesti. WLTP korvaa NEDC:n kokonaan vuoden 2020 loppuun mennessä. Sovellettava vakiotestausmenetelmä mahdollistaa vertailun eri ajoneuvotyyppien ja eri valmistajien välillä. NEDC-siirtymäajan aikana WLTP:n polttoaineen kulutuksen ja CO2-päästöjen arvot muunnetaan NEDC-menetelmää vastaaviksi. Uusi menetelmä poikkeaa hieman aiemmasta polttonestetaloudellisuuden ja päästöjen mittauksesta, koska eräitä testielementtejä on muutettu, eli samalla autolla voi olla eri polttonesteen kulutuksen ja CO2-päästöjen arvot eri testeissä. Sähköiseen toimintamatkaan vaikuttavat muun muassa ajotapa, lämpötila, ajonopeus, keli- ja ajo-olosuhteet sekä auton kuormaus.

4 Tavara- ja lastauskapasiteetti rajoitettu painon ja painonjakauman suhteen.

5 Maksimivetokyky vaihtelee lastin, automallin, valinnaisvarusteiden ja matkustajamäärän mukaan. Ilmoitettu vetokyky perustuu ajoneuvon vetokykyyn omamassalla ja uudelleenkäynnistykseen 12 prosenttia kaltevalla pinnalla merenpinnan tasolla. Kaikkien mallien suorituskyky ja taloudellisuus pienenee hinattaessa.

6 Ominaisuus voi vaatia aktivoinnin.

7 Alueilla, joissa laki sallii toiminnon.

8 Älä aja, jos huomiosi on kiinnittynyt johonkin muuhun tai käytät jotakin kädessä pidettävää laitetta. Käytä mahdollisuuksien mukaan aina ääniohjattuja järjestelmiä. Jotkin ominaisuudet voivat lukittua, kun auton vaihde on kytkettynä. Kaikki ominaisuudet eivät ole yhteensopivia kaikkien puhelinmallien kanssa.


Ota yhteyttä Tilaa uutiskirje

Uutiset

Tarjoukset

Katso kaikki viimeisimmät tarjoukset Kaarinan Autopalvelu Oy

Uutiset

Katso kaikki viimeisimmät uutiset Kaarinan Autopalvelu Oy